مدیر مدرسه علمی فقه و اصول «دارالعلم» از برگزاری این مدرسه علمی، با رویکرد موضوع‌شناسی مسائل فقهی خبر داد.

برگزاری مدرسه علمی فقه و اصول دارالعلم با رویکرد موضوع‌شناسی مسائل فقهی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی آقایی بایگی گفت: مدرسه فقه و اصول دارالعلم در فضای معنوی حرم مطهر رضوی و در حریم علمی عالم آل محمد حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) واقع در مدرسه میرزا جعفر دانشگاه رضوی به مدت ۱۱ روز  از تاریخ ۶ تا ۱۷ مردادماه برگزار خواهد شد.
وی اعلام کرد: طراحی برنامه‌ علمی مدرسه فقه و اصول توسط گروه علمی تحت نظارت مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع) حرم مطهر رضوی، از ماه‌های قبل انجام و بر اساس رویکرد موضوع‌شناسی مسائل فقهی جلسات درسی با 10 عنوان اعم از  جایگاه موضوع‌شناسی در اجتهاد، ماهیت موضوع‌شناسی، الگوریتم موضوع‌شناسی، ضرورت‌های موضوع‌شناسی، مقدمات علمی لازم در موضوع‌شناسی و... تدارک‌دیده‌شده است.
مدیر مدرسه علمی فقه و اصول «دارالعلم» همچنین سهم فقیه در موضوع‌شناسی، موضوع‌شناسی در فقه هنر، تطورات تاریخی موضوع‌شناسی، نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع‌شناسی و موضوع‌شناسی در فقه سیاسی را از دیگر موضوعات این مدرسه علمی برشمرد و گفت: امید است خروجی مباحث علمی اساتید کتابی در باب موضوع‌شناسی باشد.
وی خاطرنشان کرد: سعی شده در این دوره ترکیبی از اساتید برجسته حوزه علمیه خراسان و حوزه علمیه قم استفاده شود؛  ازاین‌رو از محضر اساتید معظم آیات و حجج‌اسلام، اشرفی شاهرودی، مروارید، علم‌الهدی، درایتی، زمانی فرد، الهی خراسانی، واسطی از حوزه علمیه خراسان و اساتید معظم، آیات و حجج‌اسلام آملی لاریجانی، شب‌زنده‌دار، مبلغی، علی دوست، ارسطا و عشایری از حوزه علمیه قم، بهره خواهیم برد.
به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقایی بایگی، برنامه مدارس در دو نوبت صبح و عصر، از ساعت ۷ با جلسه عمومی پرسش‌وپاسخ ویژه همه مدارس با حضور آیت‌الله سیدان در هفته اول و آیت‌الله سبحانی در هفته دوم  آغاز و  پس از برنامه عمومی پرسش‌وپاسخ دروس رسمی مدرسه فقه و اصول آغاز شده و دو درس در نوبت صبح تا قبل از نماز ظهر و یک درس نیز در نوبت عصر تا غروب خواهیم داشت.
وی ادامه داد: پذیرش مدرسه فقه و اصول از بین بیش از ۵۰۰ طلبه متقاضی از حوزه علمیه کهن خراسان، قم، نجف و لبنان با اولویت اساتید فقه و اصول، نخبگان و طلاب ممتاز مراکز تخصصی، انجام شده است.
مدیر مدرسه علمی فقه و اصول «دارالعلم» بیان کرد: انتظار می‌رود باتوجه‌به سطح اساتید و شرکت‌کنندگان، سطح علمی دروس قابل‌قبول باشد، ازاین‌جهت، درخواست ما از فضلای شرکت‌کننده این است که باتوجه‌به مشخص‌شدن موضوعات و اساتید، پیش مطالعه لازم را داشته باشند تا ضمن بهره‌مندی هرچه بیشتر از کلاس، دروس مدرسه به‌صورت چالشی و دوطرفه برگزار شود.
وی در پایان  اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۰ دقیقه پایانی هر درس به پرسش‌های فضلا اختصاص‌داده‌شده است.

منبع: آستان نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.